Nieuwsbericht

big data-67d553ce-7421-4460-81b0-8c1b0e1302e6.png
07 mei 2019

Nieuwsblog: Jan Hommes - Doe mij maar meer digitalisering!

DigitaliseringIn het werk en in het dagelijks leven ervaren we allemaal de gevolgen van de digitalisering. De nieuwe mogelijkheden die slimme technieken opleveren, zijn in meerderheid positief. We maken er dankbaar gebruik van. Ik ook! 
Neem nu de auto die ik sinds een half jaar heb: die is voorzien van allerlei technische snufjes. Zoals een autocruise-control met pilot assist. Waarmee de auto nagenoeg zelf rijdt… Hij houdt me in mijn rijstrook en houdt ook afstand van de auto’s voor me. Ik vind het maar wat handig: ik rijd meer ontspannen en het is veiliger – voor mijzelf en voor m’n omgeving.  

Voorbeelden van voertuigen en machines met slimme technieken die de bestuurder of machinist ondersteunen en taken van hem overnemen, zijn er ook volop in onze branche. Van de heftrucks die voor interne logistiek worden ingezet tot grondverzetmachines. Ook die worden steeds meer uitgerust met digitale systemen en slimmigheden die ongelofelijk veel mogelijkheden bieden: camera’s, signalering, beveiliging die ervoor zorgt dat alleen bevoegden een machine kunnen starten, GPS-systemen gekoppeld aan snelheidsbegrenzers zodat heftrucks in bepaalde zones minder hard kunnen rijden… noem maar op. Allemaal bedoeld om het werk minder belastend, veiliger en sneller te kunnen uitvoeren. 
Ook voor fleetmanagers en onderhoudsafdelingen zijn datasystemen waardevol: systemen die waarschuwen wanneer welk regulier onderhoud nodig is (zoals mijn auto ook een melding geeft wanneer het weer tijd is voor een afspraak bij de garage) of dat er een mogelijke storing aan zit te komen. Daardoor kun je de werkprocessen en de planning efficiënter regelen.

In veel gevallen zorgen de systemen er ook voor dat de fabrikant of leverancier automatisch gegevens ontvangt.  Nuttige informatie waarmee hij de machine verder kan verbeteren zodat de klant er nóg optimaler gebruik van kan maken. Door tijdig te signaleren dat een bepaald onderdeel vervangen moet worden bijvoorbeeld. Zo kan de leverancier voorkomen dat die heftruck of bouwmachine op een ongelegen moment – bijvoorbeeld midden onder het werk – stilvalt.

Er zit ook een keerzijde aan de verregaande digitalisering en het delen van data. Critici waarschuwen ervoor: Big Brother is watching you. Wat wordt allemaal gemonitord en vastgelegd, wie heeft toegang tot de data en van wie zijn die data? Het zijn terechte vragen en de discussie speelt binnen bedrijven. 
Het is niet aan mij om er een moreel oordeel over te vellen. Maar als een paal boven water staat wel dat iedereen er eerlijk en transparant over moet zijn: leveranciers naar hun klanten en werkgevers naar hun werknemers.

Je moet gewoon heldere afspraken maken. Alleen dan kunnen de voordelen ook echt worden benut. De chauffeur of machinist moet ervan op aan kunnen dat de systemen niet bedoeld zijn om hem te controleren maar om hem te ondersteunen. Dan zal hij zich er niet alleen prettiger bij voelen, maar ook optimaal gebruik van maken. Daar profiteert iedereen van. 

We staan nog maar aan het begin van de toepassing van digitalisering. Als we de omgang en het eigendom van de data nu meteen goed regelen, gaan we daar veel plezier van hebben. Doe mij maar meer digitalisering.

 

Jan Hommes, directeur BMWT

Deel op:

« Keer terug naar overzicht nieuwsberichten