Nieuwsbericht

Geslaagd vlag met TIM logo-a1443fa1-d555-4ce7-a334-40c6303022f4.png
28 mei 2019

Nieuwsblog: Jan Hommes - Vlag of stormbal?

Geslaagd vlag met TIM Kijkt verder logoIn heel het land kan over twee weken de vlag weer uit, compleet met schooltas. Feest voor het gros van de 217.000 scholieren die dit jaar slagen voor hun eindexamen. Tegelijkertijd is er alle reden om de stormbal te hijsen, want veel te weinig van hen kiezen voor een vervolgopleiding of baan in de techniek. Dat trekken wij ons als BMWT aan… Daar moet heel Nederland zich zorgen over maken. 
Iets meer dan de helft van alle eindexamenkandidaten in het voortgezet onderwijs, krijgt straks een vmbo-diploma. Zij zijn voor onze sector de belangrijkste doelgroep. Bijvoorbeeld voor de instroom van monteurs mobiele werktuigen. Dan is het alarmerend dat slechts 30 procent voor techniek kiest. Alle inspanningen van de overheid, het onderwijs en het bedrijfsleven ten spijt is dat aandeel de afgelopen decennia nauwelijks toegenomen. Het imagoprobleem – werken met je handen heeft nog steeds minder aanzien – is kennelijk nog altijd groot. 

Met z’n allen vechten we om die 30 procent. En ‘de techniek’ is heel breed. Een baan als monteur mobiele werktuigen staat bij jongeren en hun ouders helemaal niet op het netvlies. Bij auto- of vrachtwagenmonteur kunnen ze zich nog wel iets voorstellen, maar sleutelen aan kranen, heftrucks, grondverzetmachines en dergelijke is voor hen helaas een ver-van-mijn-bed-show. Terwijl je als buitendienstmonteur veel meer vrijheid hebt, je elke dag ergens anders werkt en met een eigen bus onderweg bent.

We moeten ons meer en vaker laten zien als branche. Daar doen we als BMWT van alles aan. Onder meer binnen TIM (Talent & Technologie - Innovatie & Infra - Mechanisatie & Mobiliteit) dat we in samenwerking met de collega’s van Fedecom en KOMAT Bouwend Nederland en het beroepsonderwijs hebben opgezet.
We creëren een betere aansluiting op het onderwijsveld. Daar wordt hard aan gewerkt, al is dat tot nu toe vooral achter de schermen. Bijvoorbeeld aan nieuw lesmateriaal dat helemaal aansluit op de praktijk. Dat is nog niet voor iedereen zichtbaar. 

Maar we hebben ook de bedrijven nodig. Een imagocampagne als ‘Kies Techniek’ kan alleen slagen als de basis klopt: daar waar gewerkt wordt. Om echt te zien, proeven, voelen en ruiken hoe het daar nou is, moeten jongeren bij een bedrijf kunnen binnenlopen. 
Als we écht kinderen en jongeren willen interesseren, moeten bedrijven in hun buurt en regio, op scholen en met open dagen, laten zien wat ze te bieden hebben. Dat gebeurt al wel, maar nog te weinig en te incidenteel. Ik snap het wel: dit is geen sector waar men zichzelf op de borst klopt. ‘We doen gewoon ons werk.’ Maar we mogen trots zijn en best de leuke kanten van dat werk en daarmee ons zelf in de schijnwerpers zetten. 

Het zaadje moet al op de basisschool geplant worden. En ja, dan duurt het nog jaren voordat zo’n jongen of meisje voor een technische opleiding kiest en of hij of zij uiteindelijk bij jouw bedrijf solliciteert, blijkt nóg weer later. Maar je bent wel in beeld. Ook bij ouders, familieleden, docenten en de samenleving. Je laat zien dat je betrokken bent en je creëert een kans om je bedrijf te profileren als een aantrekkelijke werkgever – ook handig voor de vervulling van administratieve en commerciële functies.

Bedrijven moeten meer de scholen in. Voorlopers zoeken al structureel samenwerking met een ROC in hun regio; ze stellen bijvoorbeeld een machine beschikbaar om op te oefenen of bieden stages en leerwerkplekken. Aan hen én aan alle andere bedrijven doe ik op deze plaats een oproep: denk en help mee om onze sector beter op de kaart te zetten. Zodat wij ook de vlag kunnen uitsteken.

 

Jan Hommes, directeur BMWT

 

 

Deel op:

« Keer terug naar overzicht nieuwsberichten