Nieuwsbericht

Jumbo foto 2-ec25375f-4f7e-4365-99c6-52a46df771e6.PNG
20 juni 2019

Geef nieuwe collega’s een eigen coach

Medewerker Jumbo met paars veiligheidsvest aan Nieuwe collega’s leveren risico’s op de werkvloer op. Ze kennen de procedures niet, moeten wennen aan hun truck en zijn onbekend met gevaarlijke situaties. In het distributiecentrum van Jumbo in Elst - goed voor zilver bij de verkiezing van het Veiligste Magazijn 2018 - krijgt elke nieuwe medewerker tien dagen lang intensieve begeleiding van een ervaren coach. “Veiligheid is onze eerste zorg.”

Elk jaar gaan circa vierhonderd nieuwe medewerkers aan de slag in het distributiecentrum van Jumbo in Elst. Het gaat meestal om avond- en weekendkrachten, maar ook uitzendkrachten uit het buitenland. Samen met zijn team zorgt sitemanager Paul van den Broek ervoor dat alle nieuwe krachten goed worden opgevangen en ingewerkt. “Met name uitzendkrachten vormen een uitdaging. Die zijn de Nederlandse taal niet altijd machtig, hebben doorgaans minder binding met het bedrijf en hanteren soms andere normen en waarden. Het is zaak meteen duidelijke kaders te stellen en hen te instrueren op het gebied van veiligheid”, stelt Van den Broek.

Jumbo maakt gebruik van een Amerikaanse trainingsmethode die is ontwikkeld in de Tweede Wereldoorlog: Training Within Industry (TWI). Conform deze methode krijgt elke nieuweling tien werkdagen lang intensief begeleiding van een coach. De eerste twee werkdagen gaat de coach full-time met zijn nieuwe collega aan de slag. “Wij beginnen met een rondleiding, nemen het veiligheidshandboek door, testen de kennis op het gebied van gevaarlijke stoffen, bekijken praktijksituaties en geven uitleg over de truck waarmee hij aan de slag gaat. Na die eerste twee dagen heeft de nieuwe medewerker amper een doos aangeraakt”, licht Van den Broek toe.

Paars veiligheidsvest
Na de eerste twee dagen gaat de nieuwe medewerker daadwerkelijk aan de slag, waarbij de coach hem blijft begeleiden en corrigeren bij onveilig gedrag. Na verloop van tijd neemt de coach steeds meer afstand. De nieuwe medewerker blijft echter zichtbaar dankzij een paars veiligheidsvest. “Daardoor is voor iedereen duidelijk dat hij nieuw is en daarom de processen en zijn orderpicktruck misschien nog niet goed kent. En als een medewerker met een paars vest zoekende is, weten collega’s dat ze hem moeten helpen. Wij zijn immers met ons allen verantwoordelijk voor een goede opvang van nieuwe medewerkers.”

Als na tien werkdagen het oordeel van de coach positief is, mag het paarse vest uit. “Een heel enkele keer komt het voor dat iemand niet voldoet en wij afscheid van hem nemen. Op die manier zorgen we ervoor dat de veiligheid op de werkvloer gewaarborgd blijft”, verklaart Van den Broek, die beaamt dat nieuwe medewerkers dankzij de inwerkmethode eerder productief zijn. “Maar dat is niet de reden waarom we deze methode hanteren. Onze eerste zorg is veiligheid.”

Dubbel en dwars terugverdienen
Elk jaar vierhonderd nieuwe medewerkers tien dagen lang intensief begeleiden kost veel tijd en dus ook geld. “Klopt, maar die kosten verdienen we dubbel en dwars terug”, verzekert Van den Broek. “Door meteen vanaf het begin zo veel aandacht aan veiligheid te besteden, hebben we minder ongevallen en minder verzuim. Een medewerker die verzuimt, kost handenvol geld. Sinds de start met deze methode is bovendien het aantal meldingen van aanrijdschades flink gedaald. Daardoor hebben wij al honderdduizend euro bespaart op reparatiekosten.”

Deel op:

« Keer terug naar overzicht nieuwsberichten