Nieuwsbericht

BMWT sicker met vliegtuig en koffer-1f210536-9827-486a-977b-9065f57d0179.png
16 juli 2019

Nieuwsblog: Jan Hommes - Veilig op vakantie

BMWT sticket met vliegtuig veilig op vakantieOp weg naar aanlokkelijke vakantieoorden stappen we deze zomer weer massaal in het vliegtuig. Als je er goed over nadenkt, blijft het iets magisch hebben dat zo’n groot gevaarte de zwaartekracht kan ontlopen en dat het – bijna – altijd goed gaat. Want zoals bekend, is de luchtvaart met voorsprong de veiligste vorm van vervoer. Dat is vooral te danken aan de veiligheidscultuur. Die is volslagen vanzelfsprekend, gezien de dramatische gevolgen van fouten.
Dat heeft geresulteerd in een combinatie van hoogstaande techniek en geperfectioneerde procedures. Als je als passagier in die stalen vogel stapt, weet je – ongeacht van welke maatschappij het vliegtuig is – zeker dat de technische staat gewoon dik in orde is. Door de veiligheidskeuringen die de verantwoordelijke overheden uitvoeren en door de periodieke controles die de maatschappijen zelf doen. Grotendeels zijn ook die verplicht. Als je je zaken niet op orde hebt, raak je gewoon je vergunning kwijt en mag je niet vliegen. 
Na iedere vlucht is er een uitgebreide checklist waarop het vliegtuig op alle cruciale onderdelen wordt nagekeken. En dan doet de piloot vóórdat hij de motoren start ook nog een pittige last-minute check. Hij zou wel gek zijn om het daarbij niet al te nauw te nemen; hij wil zelf immers ook weer veilig landen. 

De overeenkomsten met de machines die voor de bouw, GWW-sector, transport en logistiek worden gebruikt, zijn zo klaar als wat. Ook voor heftrucks, graafmachines en wielladers kennen we een vergelijkbare systematiek: de jaarlijkse veiligheidskeuring voor machines (BMWT-Keur) gecombineerd met periodiek onderhoud. 
En ook in ons werk kennen we die last-minute risicoanalyse door de machinist of chauffeur: voordat hij instapt en aan de slag gaat, moet hij even checken of alles oké is en de veiligheidsvoorzieningen goed werken, of de ruiten schoon zijn zodat het zicht goed is... Het is vaak gewoon heel logisch. Zoals je privé de caravan op een aantal punten naloopt voordat je hem achter de auto koppelt als je op vakantie gaat: doet de rijverlichting het, is de gasslang nog in orde, hoe zijn de banden eraan toe…?  

Ga je met het vliegtuig op reis, dan mag je er gerust op vertrouwen dat het personeel van de luchtvaartmaatschappij en de inspecteurs van de luchtvaartinspectie dergelijke controles doen – en wel meer dan dat. En ook al ken je de piloot niet persoonlijk, je weet dat hij een goede opleiding heeft gehad en competent is. Ook hier herken ik de analogie met onze branche: via BMWT-Train leren we medewerkers goed en veilig werken. 
Naast de veiligheidscultuur en veilig werken met veilige machines is er nog een pijler in onze veiligheidsfilosofie: een veilige werkomgeving. Voor de luchtvaart speelt de luchtverkeersleiding daarin een voorname rol. Die hebben we voor heftrucks of graafmachines niet nodig, maar een opgeruimde werkplek en een duidelijke routering zijn op z’n minst gewenst. De RI&E, waarover ik eerder in een vorige blog schreef, kan daarbij helpen. 

Ik wens iedereen een fijne en veilige vakantie.

Jan Hommes, directeur BMWT

Deel op:

« Keer terug naar overzicht nieuwsberichten