Nieuwsbericht

logo samen praten over veiligheid-9c392d74-40ec-47c8-8801-a867dfeb07d8.png
22 juli 2019

Blijf communiceren over veiligheid

Praten over veiligheidWie een veiligheidscultuur wil creëren, moet blijven communiceren over veiligheid. Elke keer weer op alle niveaus, stelt Paul van den Broek van Jumbo Supermarkten. “Communiceren over veiligheid is geen eenmalige actie, maar vraagt doorlopend aandacht.”

Elke week krijgen de medewerkers van het distributiecentrum van Jumbo in Elst een nieuwe veiligheidstip te zien. Die tip verschijnt op de schermen in het bedrijfsrestaurant, bij de receptie of achter de balie waar de medewerkers zich melden en hun opdrachten ophalen. Ook is de tip – uitgeprint op een A4’tje – prominent zichtbaar in tafelstandaards die onder meer op de tafels in het bedrijfsrestaurant staan.

“Het gaat om eenvoudige tips, bijvoorbeeld dat medewerkers naar links en naar rechts moeten kijken voordat ze een gangpad oversteken. Of dat ze colli niet in het gangpad moeten laten staan. Maar het kan ook gaan om een nieuwe truck met een nieuwe veiligheidsvoorziening”, vertelt Paul van den Broek, sitemanager van het Jumbo-dc in Elst. In 2018 won dit magazijn zilver bij de verkiezing van Veiligste Magazijn van Nederland.

Bewust bekwaam
Blijven communiceren is een voorwaarde om een veiligheidscultuur te creëren. Dat heeft Van den Broek gemerkt sinds de start met de communicatie twee jaar geleden. “De veiligheidsstatistieken zijn sindsdien verbeterd. Veilig werken is de normale gang van zaken geworden, niet iets dat we doen omdat het nu eenmaal moet. Bij de start waren we onbewust onbekwaam als het gaat om veiligheid. Nu zijn we bewust bekwaam, maar het uiteindelijke doel is om onbewust bekwaam te worden: dan hoeven we niet meer na te denken, maar is veilig werken een automatisme.”

Is het niet lastig om elke week weer iets nieuws te verzinnen? “Helemaal niet. Wij analyseren alle ongevallen en bijna-ongevallen. Daaruit volgen veel grote en kleine tips. Bovendien kunnen we die tip van dertien weken geleden gerust weer opnieuw presenteren. De kracht van de boodschap zit immers in de herhaling. Belangrijk is wel om de tip op een leuke, leesbare manier met beeld onder de aandacht te brengen. We gebruiken geen stoffige managementtaal.”

Elkaar aanspreken
Van den Broek merkte vorige week zelf het effect van alle communicatie. Hij was in gedachten verzonken de vloer opgelopen, toen hij werd aangesproken door een medewerker. “Hij riep of ik niet iets was vergeten. Bleek dat ik geen veiligheidshesje aan had. In ons distributiecentrum is dat verplicht voor iedereen. Mensen spreken elkaar dus aan op onveilig gedrag, ook mij. En als de directeur van Jumbo hier komt, zullen ze niet schromen om ook hem aan te spreken.”

Een veiligheidscultuur ontstaat echter alleen als op alle niveaus over veiligheid wordt gecommuniceerd. In Elst is veiligheid het eerste agendapunt tijdens elk overleg. “Maar niet alleen in Elst. Dat is het geval binnen heel Jumbo. Eens per vier maanden zitten bijvoorbeeld de sitemanagers van alle Jumbo-dc’s bij elkaar. Veiligheid is dan het eerste onderwerp, waarbij we voortdurend op zoek gaan naar de ‘best practices’. Iedere sitemanager deelt zijn tips en ervaringen. Daar leren we veel van.”

 

Deel op:

« Keer terug naar overzicht nieuwsberichten