Nieuwsbericht

afbeelding blog 6 jaar bmwt-464041df-dfed-4e2b-b021-f62d7f90294f.png
03 september 2019

Nieuwsblog: Jan Hommes - Waar blijft de tijd?

logo 6 jaar BMWTVia LinkedIn werd ik er eind augustus aan herinnerd dat ik alweer zes jaar directeur ben van BMWT. Nu is dat geen bijzonder jubileum, maar toch waren die melding én de attente felicitaties die erop volgden van relaties – iedereen hartelijk dank daarvoor! – aanleiding om eens stil te staan bij de vraag wat sindsdien is veranderd, wat is bereikt?
Toen ik begon, was BMWT toe aan een nieuwe fase. Gelukkig vond niet alleen ik dat, maar wilden ook de achterban, het bestuur en de collega’s op kantoor een sprong voorwaarts maken. Maar wel doelgericht en stap voor stap.
Zo hebben we de tijd genomen om intern onze procedures en onze dienstverlening goed op orde te brengen. Met vooral aandacht voor de basis, waarmee we voor producenten en afnemers en gebruikers het verschil kunnen maken: met veiligheid, onder meer dankzij het BMWT-Keur en de bedieningstrainingen. Tegelijkertijd hebben we geïnvesteerd in de communicatie met de leden en met collega-brancheorganisaties, overheden en een groot aantal stakeholders. 

Die zes jaar zijn voorbijgevlogen. Voor mijn gevoel is het veel korter. Ik heb me dan ook nog geen moment verveeld. Ook voor de komende jaren zie ik nog uitdagingen bij en voor de BMWT… Die ga ik met veel plezier aan. 
Een van die uitdagingen is het milieuvraagstuk. Toen ik in deze sector aan de slag ging, diende dat issue zich schoorvoetend aan. Het zorgde voor de introductie van Het Nieuwe Draaien, al leefden het brandstofverbruik en de uitstoot van machines toen nog nauwelijks. Juist dan heb je als brancheorganisatie een taak te volbrengen. En we zaten op de juiste koers…
Want inmiddels staat het milieu- en emissievraagstuk vol op de agenda. Niemand kan eromheen, of het nu door het Klimaatakkoord is of de recente uitspraak van de Raad van State over de stikstofuitstoot… Lopende procedures voor bouwprojecten worden acuut stilgelegd en plannen worden uitgesteld. 

De leveranciers van grondverzetmachines zijn stuk voor stuk bezig met de ontwikkeling van hybride en elektrische machines. Hoe snel dat gaat, had niemand zes jaar terug kunnen bedenken. 
In de intralogistiek vraagt de stormachtige groei van onlineverkopen met de belofte ’vandaag besteld, morgen bezorgd’ nogal wat van de organisatie en apparatuur. Voor die fameuze last mile moet ook nog een duurzame oplossing gevonden worden.

Dat het op veiligheidsgebied aantoonbaar beter gaat, doet me goed. De sterke groei van het aantal periodieke keuringen van machines is niet alleen te verklaren door de economische groei en het absolute aantal machines dat in bedrijf is. De toename van 217.000 in 2013 naar 307.000 in 2018 is voor mij een klinkklaar bewijs dat het veiligheidsbewustzijn toegenomen is. En dat werkgevers daar de consequenties aan verbinden en tot actie overgaan. 
Een overgrote meerderheid van de bedrijven vindt veilig werken met veilige machines in een veilige omgeving gewoon vanzelfsprekend. Die attitudeverandering hebben we in de achterliggende zes jaar met z’n allen voor elkaar gekregen. Dat feit geeft mij de inspiratie daar de komende jaren met extra energie aan te werken.
Dat is ook nodig, want we moeten helaas constateren dat de overheid zich steeds meer terugtrekt als het gaat om veiligheid. De Arbowetgeving legt de verantwoordelijkheid bij de werkgever. Dat is enerzijds fijn, omdat ondernemers dan zelf kunnen kiezen wat praktisch en betaalbaar is. Maar anderzijds zorgt het voor onzekerheid, doordat de overheid te weinig duidelijkheid geeft. Als werkgever wil je weten waar je aan toe bent. En niet achteraf worden bestraft als er, ondanks je goede wil en investeringen, toch een keer een incident plaatsvindt. Soms moet de overheid gewoon duidelijkheid geven en regels uitvaardigen.

Jan Hommes, directeur BMWT

Deel op:

« Keer terug naar overzicht nieuwsberichten