Nieuwsblog: Jan Hommes - Duurzaamheid is gewoon een kwestie van doen

Jan Hommes directeur BMWTHet begrip duurzaamheid wordt te pas en te onpas gebruikt. Ik kijk soms met verbazing naar bedrijven uit andere sectoren waar in de media groot wordt uitgepakt als er een groene investering wordt gedaan, zelfs als die inhoudelijk niet zo veel voorstelt. 


In onze no-nonsense sector is duurzaamheid vooral een kwestie van doen. Allerlei innovaties worden min of meer stilzwijgend doorgevoerd, gewoon omdat bedrijven de mogelijkheden en voordelen ervan inzien. Daar wordt weinig poeha over gemaakt; men vindt het eigenlijk vanzelfsprekend.


Machines voor werkmaterieel worden in relatief lage volumes geproduceerd. Fabrikanten ontwikkelen nieuwe technologieën daardoor eerst voor personenauto’s, want daar zijn de R&D-investeringen door de grote aantallen eerder terug te verdienen. Daarna is de vrachtwagensector aan de beurt en vervolgens komen wij.


Door de specifieke eisen aan bijvoorbeeld wegenbouw- en graafmachines zijn er vaak ook technische hindernissen te overwinnen. Neem nu elektrisch, het toverwoord vandaag de dag: we maken alles elektrisch en dan zijn alle problemen opgelost. Voor onze sector is de techniek echter nog niet zo ver.


Onder meer doordat de accucapaciteit nog niet toereikend is om de vermogens te leveren die in ons werk nodig zijn. En als zo’n accu die power wél kan leveren, dan kun je er maar kort gebruik van maken doordat de machine die accu binnen no time leeg trekt. Dan zou hij te vaak en te lang stilstaan.


Desalniettemin werken fabrikanten er wel hard aan. De eerste prototypes worden zachtjesaan getoond. Maar we hebben nog even geduld nodig.


Ondertussen gebeurt er van alles. Diverse fabrikanten passen al hybride technieken toe voor het terugwinnen van energie bij de beweging van hydraulische onderdelen. Iets anders is dat door de inzet van GPS-techniek nauwkeuriger gewerkt kan worden en er minder onnodig heen en weer gereden hoeft te worden.


Techniek én gedrag staan centraal bij Het Nieuwe Draaien, een programma dat we als BMWT hebben opgezet en dat zeer goed is aangeslagen. In een speciale, praktische training leren we machinisten om energiezuinig met hun graafmachines te werken. Dan zie je dat met een slimmere inzet van bestaand materieel al veel resultaat geboekt kan worden. De uitstoot en het brandstofverbruik gaan aanzienlijk omlaag.


Het zijn een paar voorbeelden waarmee duurzaamheid en besparingen hand in hand gaan. Logisch dat bedrijven daar kien op zijn. Maar dat roepen ze niet hoog van de toren. Ze doen het gewoon.

 

Jan Hommes, directeur BMWT