Nieuwsbericht

Foto Jan blog 2018-d9ec5f69-9601-4783-bfc1-4662bb488ad3.jpg
04 juni 2018

Nieuwsblog: Jan Hommes - De onverwachte lessen van de TKD

Jan Hommes directeur BMWTCijfermatig waren de Technische Kontakt Dagen indrukwekkend. Van 31 mei tot en met 1 juni waren er bijna dertig exposanten meer dan de vorige keer en duizend bezoekers. Ook inhoudelijk maakte het evenement in Almere indruk vond ik. De innovatie en ambitie spatten ervan af bij de deelnemende bedrijven, terwijl duurzaamheid en veiligheid door de organisatie als thema’s waren gekozen.


Die kwamen dan ook aan bod tijdens het duurzaamheidssymposium op donderdag en de ontbijtsessie die Cumela, de brancheorganisatie voor ondernemers in groen, grond en infra, op vrijdag organiseerde. Die ochtend ontspon zich een interessante discussie over biobrandstoffen: wat zijn de voordelen, de mogelijkheden én wat betekent het voor je machines als je overstapt op biobrandstoffen?


Daarbij kwam het belang van goed onderhoud weer naar voren. Een deskundige op het gebied van dieselmotoren adviseerde om tijdig onderhoud te plegen en filters te vervangen. Anders loop je het risico dat je motor in de soep draait. Maar hij waarschuwde ook dat men de kwaliteit van de diesel in de gaten moet houden. Tank bijvoorbeeld niet uit jerrycans – je weet niet wat daar eerst in heeft gezeten en of de jerrycan vervuild is. Als de diesel vermengd raakt met gewasbestrijdingsmiddel, krijg je problemen met je motor.


Een waardevolle tip was: neem af en toe een monster van de brandstof en laat een lab checken of de diesel aan de specificaties voldoet en voldoende schoon is? Zo niet, kan dat funest zijn voor je machines. Heb je als bedrijf een dieselpomp die buiten staat. Zorg dan voor een goed luchtfilter en voorkom dat er water in het reservoir kan komen. Water is namelijk een ideale voedingsbodem voor bacteriën.


De boodschap klonk me bekend in de oren: periodiek onderhoud voorkomt problemen en levert uiteindelijk geld op. In m’n vrije tijd pak ik graag de wielrenfiets voor een mooie tocht. Ik moet eerlijk bekennen dat ik liever fiets dan dat ik poets, maar als ik in nat weer heb gereden, moet ik na afloop toch aan de bak. M’n ketting is dan smerig en ik weet dat ik die beter kan reinigen; dan gaat hij langer mee.


Het rare is dat iedereen die je ernaar vraagt, zegt dat onderhoud belangrijk is. Alleen doen velen er niet aan. Het argument? Te weinig tijd. Het komt altijd net even niet uit. Anderen denken dat het duur is om het onderhoud uit te besteden en besluiten het zelf te doen. Maar ook zij stellen dat hoognodige onderhoud nogal eens uit door tijdgebrek. Als er eenmaal schade of een storing is en de machine stilvalt, blijft van die veronderstelde besparing of tijdwinst niks over. Integendeel.


Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: onderhoud volgens het advies van de leverancier zorgt voor duurzame inzetbaarheid van je materieel. Langere levensduur, minder brandstofverbruik en minder uitval. Dat is te vertalen naar klinkende cijfers: minder kosten en een hogere productiviteit.

Jan Hommes, directeur BMWT
 

Deel op:

« Keer terug naar overzicht nieuwsberichten