Wat zijn de risico’s van wachten met verduurzaming?

Geen CO2 in 2023 verduurzamenJan Hommes, directeur BMWT, schrijft elke drie weken op Warehouse Totaal over wat hem bezighoudt. In deze blog: Wat zijn de risico’s van wachten met verduurzaming?

Vanaf 2023 zijn bedrijven verplicht werk te maken van CO2-reductie. Gelukkig zijn veel ondernemingen in de logistieke sector daar al actief mee bezig. Voor ondernemers en directies die denken dat het zo’n vaart niet zal lopen, heb ik een welgemeend advies: stel de maatregelen niet uit en pak deze uitdaging dit jaar al op. 

Vroeg of laat krijg je er toch mee te maken, dat is zeker. Is het niet de overheid die straks aan de deur klopt, dan zijn het wel je klanten, die zelf bezig zijn met hun carbon footprint en eisen dat hun leveranciers en vervoerders hun milieubelasting ook verminderen.
Neem geen risico’s. Nu kun je je bedrijfsvoering nog aanpassen op het moment en de manier dat je zelf kiest. Als je straks ‘opeens’ moet, kan het weleens slecht uitkomen. Neem dus maar liever het heft in eigen handen.

Investeren? Dan toekomstbestendig!
Bij nieuwbouw van een warehouse of distributiecentrum ligt het voor de hand om meteen naar energievorm, -verbruik en -opwekking te kijken. Energieneutrale panden zijn tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Verstandig om het meteen vanaf de tekentafel goed aan te pakken. Daar heb je jaren plezier van. 

Voor bestaande bedrijven zijn er ook logische gelegenheden om werk te maken van verduurzaming. Bijvoorbeeld bij een uitbreiding van het pand of als vervanging of uitbreiding van de vloot aan de orde is. Zo’n investering moet toekomstbestendig zijn.

Lithium-ion
In magazijnen wordt in principe al standaard gewerkt met elektrische trucks (dieseltrucks zijn er verdwenen, mede doordat hun uitstoot in binnenruimtes met het oog op de arbeidsomstandigheden niet wenselijk is). Maar zelfs dan zijn er vaak nog stappen te maken. Vraag je leverancier wat er op de markt is en wat een switch oplevert. Niet alleen qua verbruik, maar ook qua kosten en productiviteit.

Kijk maar eens naar de accu’s van heftruck. De overgang van loodzuur naar lithium-ion is in volle gang. Lithium-ion is weliswaar duurder in aanschaf, maar dit type gaat veel langer mee. Daar komt bij dat deze accu’s gebruiksvriendelijker zijn. Lithium-ion accu’s kunnen tussentijds – bijvoorbeeld tijdens een pauze – worden bijgeladen. Handig, want dan kun je het laadproces aanpassen op de shifts. De bedrijfsvoering is immers leidend.

Lees verder op Warehouse Totaal