Albert Heijn: veiligheidskamer middenin het dc

Wall of shame Albert HeijnMiddenin het distributiecentrum in Zwolle heeft Albert Heijn een unieke veiligheidskamer ingericht. Alle nieuwe medewerkers ondergaan hier de veiligheidstraining voordat ze aan de slag gaan. Het nieuwste onderdeel is de virtual reality-training. Veiligheidskundige Joost de Bont van Albert Heijn gaf tekst en uitleg tijdens de Dag van het Veilige Magazijn. “Het aantal incidenten is met 50 procent afgenomen.”

Aan de muur van de veiligheidskamer hangt een plattegrond van het distributiecentrum, dat vorig jaar goud won tijdens de uitreiking van de Prijs Veiligste Magazijn. Op de plattegrond zijn met rode stippen alle risico-hotspots aangegeven. “Daarnaast hangen de ‘life saving rules’ die we met elkaar hebben afgesproken. Middenin de kamer staan statafels om met elkaar het gesprek te kunnen aangaan”, vertelt Joost de Bont, veiligheidskundige bij Albert Heijn.

Het meest opvallende onderdeel van de veiligheidskamer is de Wall of Shame. Daarop prijken fraai ingelijste foto’s van omgevallen pallets en andere incidenten. “Wall of Shame klinkt negatief, maar het idee komt van de medewerkers zelf. Zo kunnen we leren van elkaars fouten. Niemand wordt afgerekend op die fouten, maar het attendeert nieuwe medewerkers erop dat ze hun best moeten doen om veilig te werken. Een veilige omgeving maak je samen.”

Virtueel stellingen inspecteren

Nieuwe medewerkers krijgen hun training en veiligheidsinstructie in de veiligheidskamer. “Wij zijn nu bezig met trainingen waarbij we gebruik maken van een virtual reality-bril (VR-bril). In een virtuele omgeving kunnen we met de medewerkers scenario’s naspelen. Hoe kunnen ze schade aan magazijnstellingen herkennen? Wat moeten ze doen als ze rijdend op een heftruck of orderpicktruck in een onverwachte situatie terecht komen. Met deze trainingen kunnen we het veiligheidsbewustzijn verder vergroten.”

Na de training is het zaak om op de werkvloer een passend vervolg te geven. Medewerkers die de VR-training over schades aan magazijnstellingen hebben gevolgd, worden daarom meegenomen tijdens de inspectieronde langs alle stellingen. Daarmee voorkomt Albert Heijn niet alleen gevaarlijke situaties, maar wordt ook het draagvlak voor een veilige werkomgeving vergroot.

50 procent minder incidenten

Sinds de veiligheidsaanpak met medewerkers en de inrichting van de veiligheidskamer is het aantal incidenten met 50 procent gedaald. Dat heeft niet alleen te maken met de trainingen, maar ook met de hotspots-aanpak die in deze kamer is gestart. Albert Heijn heeft vijftien risico-hotspots gedefinieerd en voor elke hotspot een andere werkgroep ingesteld. Dat leidde tot 15 werkgroepen met in totaal 150 medewerkers die samen oplossingen hebben ontwikkeld.

De Bont: “Met deze hotspots-aanpak hebben we veel mensen enthousiast gemaakt voor veiligheid. Die gaan nu met elkaar het gesprek aan. Als iemand zich niet aan de afgesproken regels houdt, krijgt hij dat van collega’s te horen. De aanspreekcultuur is totaal veranderd, met de bijvangst dat het aantal incidenten met 50 procent is afgenomen. De grootste uitdaging is dat vol te houden. Daarom is de hotspots-aanpak nu ingebed in het normale proces. Elk knelpunt dat we tegenkomen, ook als dat niet direct gaat over veiligheid, wordt nu op deze manier opgepakt.”

Kijk voor meer informatie over hotspots op de vernieuwde website van de Code Gezond en Veilig Magazijn.