070 30 10 103
MENU

Keur voor Werkmaterieel

Op deze pagina vindt u informatie over waarom u zou kiezen voor BMWT-Keur. Hoe werkt een keuring, gebruik van jaarstickers en de klachtenprocedure.

Wilt u meer informatie? Bekijk de volgende pagina’s:

Wat is BMWT-Keur?
Bekijk het overzicht van de keuringsbedrijven

De kwaliteitsborging BMWT-Keur
Waarom deelnemer worden van BMWT-Keur?


De Arbowet verplicht werkgevers hun werkmaterieel periodiek door een deskundige te laten keuren. Met BMWT-Keur:

  • Voldoet een werkgever aan de Arbowet;
  • Wordt het werkmaterieel deskundig gekeurd;
  • Is de keuring te combineren met onderhoud, zodat onnodige stilstand wordt voorkomen.

Keuring van werkmaterieel

Voor de keuring van werkmaterieel maakt u een afspraak met een BMWT-Keur gecertificeerd bedrijf. Een keuring kan eventueel in combinatie met een onderhoudsbeurt. De keurmeester loopt het materieel na aan de hand van het BMWT-keuringsformulier met instructies. De keurmeester noteert de resultaten op het keuringsformulier. Van ieder gebrek dat de keurmeester tegenkomt, geeft hij aan wat de noodzakelijke maatregelen zijn om het te verhelpen.


De BMWT-keuring

Jaarsticker

Als de truck of machine is goedgekeurd, plakt de keurmeester een jaarsticker op de basissticker. Hieraan kunt u zien wanneer het materieel opnieuw gekeurd moet worden. Bij afkeur plakt de keurmeester de sticker pas nadat de gebreken zijn verholpen. Bij magazijninrichtingen wordt de sticker geplakt als het volledige magazijn is gekeurd. In het keuringsrapport staat welke onderdelen van de stellingen eventueel vervangen moeten worden.

Objectief en deskundig

Als u voor BMWT-Keur kiest, heeft u de volgende zekerheden:

  • De keuring gebeurt objectief en deskundig
  • De keuringen worden steekproefsgewijs gecontroleerd
  • BMWT-Keur gecertificeerde bedrijven krijgen jaarlijks een audit van TÜV Rheinland

Klachtenprocedure BMWT-Keur

Mocht er een klacht zijn met betrekking tot een beslissing van BMWT-Keur dan wordt eerst bekeken om gezamenlijk tot een acceptabele oplossing te komen. Mocht dit niet lukken dan kan er een formele klachtenprocedure in gang gezet worden. Hierbij wordt de directeur van Stichting BMWT-Keur betrokken en het College van Toezicht.

Second opinion

Als de klacht een directe relatie heeft met een keuring, kan het klantbedrijf schriftelijk een second opinion aanvragen. Bij ontvankelijkheid van de klacht zal de directeur een keurmeester aanstellen die de second opinion zal uitvoeren.

Fout in de captcha!
Uw gegevens zijn verstuurd.
Een ogenblik geduld a.u.b. uw aanvraag wordt verwerkt.