Met maar liefst 600.000 bezoekers uit meer dan 200 landen, 3.600 exposanten uit 57 landen en een beursoppervlak van ruim 500.000 m² is Bauma dé wereldbeurs voor bouwmachines, bouwvoertuigen en mijnbouwapparatuur. Het evenement vond plaats van 7 tot en met 13 april in München en bood directe toegang tot de wereldwijde markt.
Wat opviel, was dat vrijwel alle fabrikanten zich richten op emissiereductie. Er was veel aandacht voor elektrisch materieel, maar ook waterstofoplossingen en nieuwe generatie dieselmachines in combinatie met HVO-brandstof kregen de nodige belangstelling. Hoewel er op het gebied van energie-efficiëntie nog stappen te zetten zijn, werd duidelijk dat de focus daarop wereldwijd sterk uiteenloopt. HVO-brandstof werd opvallend vaak genoemd als duurzaam alternatief, met name vanwege de potentie om CO₂-uitstoot terug te dringen. Opvallend was dat het Nederlandse stikstofvraagstuk nauwelijks aandacht kreeg.
Naast duurzaamheid stonden veiligheid, automatisering en robotisering centraal. Er was veel nieuws te zien, al moet worden opgemerkt dat niet alles wat werd getoond, direct beschikbaar is.
Een hoogtepunt was de volledig elektrische mobiele graafmachine 17W van Staad. Geen ombouw, maar een emissievrije machine die direct van de productielijn komt, met de mogelijkheid tot energieterugwinning via remkracht.
Volvo presenteerde op een volledig elektrische stand onder meer de eerste elektrische knikdumper, die in 2026 op de markt komt. Hitachi trok de aandacht met de futuristische Landcross One en toonde hoe digitalisering kan bijdragen aan efficiënter werken en minder personeelsinzet. Een onbemande graafmachine demonstreerde deze visie in de praktijk.
Komatsu en Caterpillar pakten groots uit met nieuwe generaties graafmachines en wielladers. Ook merken als Takeuchi, Kubota, Mecalac, Devlon, Case en nieuwkomer Sany toonden hun nieuwste innovaties op het gebied van elektrificatie, veiligheid en emissieloos werken.
Op de immense stand van Liebherr viel vooral de ontwikkeling op van dieselmotoren die geschikt zijn voor waterstof. Daarnaast werd hun eerste elektrische mobiele graafmachine gepresenteerd, met innovatieve hydrauliek. Sennebogen was eveneens sterk vertegenwoordigd en introduceerde onder meer de indrukwekkende 6203 E rupstelescoopkraan met een hijscapaciteit van 200 ton en een gieklengte van 78 meter. Deze kraan draait op een Stage V-dieselmotor die ook met HVO-brandstof kan worden aangedreven.
Hans Zwaanenburg licht toe:
“De transitie naar schoon en emissieloosmaterieel is geen doel op zich, maar genereert bij de implementatie van automatisering en robotisering ook nieuwe kansen in het ontwikkelen van machines van de volgende generatie met verhoogde productiviteit. Want hebben we straks voor iedere machine nog wel een machinist nodig? Daardoor kan de productiviteit omhoog en kan afhankelijk van de werkzaamheden de Total Cost of Ownership van de volgende generatie machines aanzienlijk teruggebracht worden.”
De Bauma 2025 liet duidelijk zien dat de toekomst van de sector ligt in een mix van aandrijftechnologieën: elektrisch, waterstof, hybride, diesel en HVO. Wel is er nog een grotere vraag nodig naar schoon en emissieloos materieel. Ook samenwerking binnen Europa op het gebied van bijvoorbeeld laadinfrastructuur blijft essentieel.
Toch was de toon positief: we zijn op de goede weg. Niet alleen met elektrificatie, maar ook met automatisering en robotisering, die samen bijdragen aan hogere productiviteit en een schonere toekomst voor de sector.