Dieselmotoremissie (uitlaatgassen) zijn al enkele jaren geclassificeerd als kankerverwekkende stof en dient zoveel mogelijk te worden vermeden. De Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) heeft per 28 december 2023 haar handhavingsbeleid aangescherpt. BMWT heeft geen invloed op het handhavingsbeleid, maar stelt haar leden graag op de hoogte van de veranderingen.
De NLA stelt dat er voldoende alternatieven zijn voor de volgende groepen elektrische machines:
Voor bovenstaande groepen machines moet de werkgever aantonen waarom deze nog niet zijn uitgefaseerd en waarom vervanging niet mogelijk is. Een financieel argument is geen valide argument.
Zelfs stage 5 motoren tot 19 KW worden als onvoldoende veilig beschouwd door de NLA. Een (opsteek- of retrofit-) roetfilter is, per direct, altijd verplicht voor motoren tot 19 KW om een reductie van tenminste 95% te behalen. Het roetfilter moet op de “VERT-Lijst” zijn vermeld. Dit geldt voor zowel binnen- als buitensituaties.
Stage 5 motoren groter of gelijk aan 19 kW worden als voldoende veilig beschouwd door de NLA. Een (opsteek- of retrofit-) roetfilter is, per direct, altijd verplicht voor de stage klasse lager dan 5. Het roetfilter moet op de “VERT-Lijst” zijn vermeld. Dit geldt voor zowel binnen- als buitensituaties.
Op moment van inspectie handhaaft de NLA conform volgend schema:
NB: de oude grens lag hierbij op 4T
NLA stelt dat het per 1 januari 2030 niet is toegestaan om te werken met diesel aangedreven machines: elektrisch of waterstof heeft de voorkeur, maar indien technisch niet beschikbaar, dan zijn emissiearme alternatieven toegestaan op LPG of benzine.
Bekijk de Werkinstructie Blootstelling aan dieselmotorenemissies (DME) van de Nederlandse Arbeidsinspectie.
Alle leden met vragen en/of zorgen over DME kunnen contact opnemen met Hans Zwaanenburg (Belangenbehartiger) h.zwaanenburg@bmwt.nl.