Hans Zwaanenburg, belangenbehartiger bij BMWT werd onlangs geïnterviewd door de Volkskrant over uitstootvrij werken in de bouw.
De bouw- en infrasector wordt geconfronteerd met strikte stikstofnormen en duurzaamheidsdoelen, waardoor Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) noodzakelijk is om vertragingen en stopzetting van projecten te voorkomen.
Goed om te zien is dat steeds meer fabrikanten komen met af fabriek geleverde elektrische bouwmachines, maar zijn aannemers ook nog te vaak afhankelijk van ombouwbedrijven met lage productieaantallen en technische uitdagingen ‘in het veld’.
De verklaring waarom buitenlandse fabrikanten niet altijd inspelen op Nederlandse behoeftes
Buitenlandse fabrieken produceren voor de hele wereld. Ongeveer 22 procent is voor Europa, het aandeel voor Nederland is nog veel kleiner en daarom zijn de wensen en behoeften voor een kleinere speler vaak geen topprioriteit. Maar om de doelstellingen van het SEB-convenant te kunnen realiseren zullen we moeten opschalen en daarvoor zijn meer af fabriek geleverde Zero Emissie (ZE) machines nodig en kunnen we niet langer leunen op het beperkte aanbod van ombouwmachines.
Opladen van machines
Elektrificatie van bouwmaterieel biedt een oplossing, maar het efficiënt opladen van zwaar ZE-materieel is daarin een uitdaging op zich. Om die reden hebben BMWT, ENI en ElaadNL van 25 tot en met 27 november in het Elaad Testlab in Arnhem het allereerste internationale meerdaagse BuildZero Testevent gehouden dat gericht was op het opladen van mobiel elektrisch bouwmaterieel. Op deze dagen zijn bouwmachines, batterijsystemen en laadpalen van verschillende fabrikanten getest op interoperabiliteit in een geconditioneerde omgeving. Ook zijn de mogelijkheden en uitdagingen rondom standaardisatie van laadoplossingen onderzocht. In 2025 zullen waarschijnlijk meer van dit soort testdagen volgen.