MENU

Het tweede BuildZero Testevent: wat u moet weten

De rapportage van het tweede BuildZero Testevent dat op 19, 20 en 21 mei plaatsvond in het Testlab van ElaadNL in Arnhem is nu beschikbaar. Ook dit tweede Testevent werd opnieuw georganiseerd door BMWT, ENI en ElaadNL. 

► De rapportage van dit BuildZero 2 Testevent kunt u hier downloaden.

In tegenstelling tot het eerste BuildZero Testevent is bij dit tweede BuildZero Testevent op advies van ElaadNL prioriteit gegeven aan het testen volgens het ISO 15118-2 protocol in plaats van het DIN 70121 protocol. Met als resultaat dat daarmee niet alleen alle combinaties met dezelfde protocollen werkten maar dat dit ook de interoperabiliteit verbeterde en slim laden ook daadwerkelijk mogelijk maakt. Daarnaast kunnen meer functies getest worden wat heeft geresulteerd in een verrijking aan nieuwe inzichten.

Conclusie
 

Dit tweede Testevent heeft het belang van interoperabiliteit, slim laden en standaardisatie voor de overgang naar Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) nader onder de aandacht gebracht.
 

Samenvatting testopzet en resultaten
 

Tijdens het tweede BuildZero Test Event werden 28 combinaties van voertuigen, laders en batterijsystemen getest.

  • 23 combinaties werkten meteen; 4 na kleine software-aanpassingen; 1 combinatie faalde volledig;
  • Dit toont het belang aan van testen vóór marktintroductie om compatibiliteitsproblemen op te sporen;
  • De aanwezigheid van ingenieurs van zowel voertuig- als laadpaalfabrikanten maakte snelle probleemoplossing mogelijk.

Gebruik van ISO 15118-2 protocol

  • Grote vooruitgang ten opzichte van het eerste event: 81% van de succesvolle sessies gebruikte ISO 15118-2;
  • Bij het eerste event werd enkel DIN 70121 gebruikt;
  • ISO 15118-2 biedt extra functies zoals pauzeren of uitstellen van laadsessies, nuttig voor smart charging bij beperkte netcapaciteit (zoals op bouwplaatsen).

Slim laden (Smart Charging)

  • 12 combinaties testten succesvol met smart charging-profielen;
  • Andere tests werden beperkt door technische of tijdsrestricties;
  • Ondanks dat niet alles kon worden getest, zijn er duidelijke stappen richting flexibel en efficiënt laden;
  • Aanbeveling: Smart charging moet de centrale focus zijn van het volgende BuildZero-event.

LED-kleurindicatie

  • Geen uniform systeem voor LED-kleuren om laadstatus aan te geven;
  • Elaad-aanbeveling voor standaardisatie:

Groen: beschikbaar
Blauw: aan het laden
Rood: fout

Deze kleurcode is historisch het meest gebruikt en zorgt voor duidelijkheid voor eindgebruikers. Dit onderwerp wordt besproken in de pre-market OEM roundtable van ENI en ElaadNL.

Noodstopfunctionaliteit
 

Er bestaat geen standaard voor noodstopknoppen bij voertuigen. Van de vier geteste voertuigen hadden drie een noodstop, maar slechts één was van binnen én buiten toegankelijk. Aanbeveling: verdere standaardisatie zal worden besproken tijdens de pre-market OEM roundtable van ENI en ElaadNL.

Heeft u vragen
 

Wilt u zelf elektrisch bouwmaterieel, batterij of lader testen in het Elaad Testlab? Dat kan. Of heeft u daarover vragen? Neem contact op met Hans Zwaanenburg: mail of 06 2009 2222.