MENU

RI&E: van nachtmerrie tot praktisch hulpmiddel

De Sociaal-Economische Raad (SER) stelt voorzichtig dat er ruimte is voor verbetering van de arbeidsomstandigheden in Nederland. Het middel daartoe is de Risico-Inventarisatie & -Evaluatie. Veel directeuren en managers beschouwen dit instrument als een onnodige papierwinkel. BMWT-directeur Jan Hommes legt in deze column uit hoe de RI&E gebruikt kan worden als praktische handleiding. 

“Er is ruimte voor verbetering van de arbeidsomstandigheden in Nederland.” De SER bracht zijn advies voor een ‘werkend Arbostelsel voor iedereen’ eerder deze maand in nogal voorzichtige bewoordingen. Niet vreemd dat het vrijwel onopgemerkt bleef in de media. Zelfs niet het pleidooi voor meer handhaving door de overheid. Toch zijn de bevindingen en aanbevelingen belangrijk genoeg om er serieus aandacht aan te besteden. 
 
Zelf was ik blij dat de SER nadrukkelijk de focus legde op (de naleving van) de Risico-Inventarisatie en -Evaluatie. Ik weet heel goed dat de RI&E de nachtmerrie van menig directeur of manager is. De moed zakt hen in de schoenen als ze aan het papierwerk werken. Maar de truc is verder te kijken dan het administratieve deel en de RI&E te benutten als praktische handleiding. Want dat kan heus!

Bruikbaar instrument 

Je hebt er namelijk een heel bruikbaar instrument mee in handen om de basis te leggen voor een veilige werkomgeving – en dat is naast, mens, machine en bedrijfscultuur een van de vier pijlers voor veilig werken in de logistiek. En niet onbelangrijk is ook dat je met de RI&E voldoet aan de verplichtingen die je als werkgever hebt.  

Bij een recent bedrijfsbezoek aan een grote logistieke dienstverlener viel me weer op dat de werkomgeving in grote mate bepaald wordt door de omvang en de inrichting van het magazijn. Die verander je niet zomaar even. Dus binnen die condities moet je je logistieke processen uitvoeren.  

10 logistieke hotspots 

Maar dan nog zijn er uiteraard mogelijkheden om het werk veiliger te maken. Vind je dat ingewikkeld? Om te bepalen wat nodig is en wat je kunt doen, is juist die RI&E zo handig. Zeker als je hem combineert met de Code Gezond en Veilig Magazijn. Op de website staan bijvoorbeeld de 10 logistieke hotspots, met de risico’s die uit de praktijk bekend zijn.

Waar zitten bij jullie de arbeidsrisico’s en welke maatregelen zijn er mogelijk om ze tot een aanvaardbaar minimum terug te brengen? Dat is de kern. Logisch is dat je vervolgens wel die maatregelen uitvoert en vervolgens monitort of ze het gewenste effect hebben. Heb je hulp nodig? Laat dan een geaccrediteerde inspecteur de BMWT Magazijn Veiligheid Scan doen. Met de tips en adviezen die dat oplevert, kun je de volgende dag al aan de slag. 

Wie kent de risico’s het best? 

Maar vergeet vooral ook niet je team: vraag de medewerkers uit het magazijn waar volgens hen de arbeidsrisico’s zitten. Zij kennen die als geen ander… en hebben vrijwel zeker ook ideeën om ze aan te pakken.

Concreet kun je bijvoorbeeld voor intern transportmaterieel denken aan snelheidsbegrenzing, aanrijdbeveiliging, gemarkeerde looppaden en signalering op heftrucks. Maar ook het trainen van medewerkers en afspraken over de manier van werken zijn belangrijk. Het gaat bijna altijd om de combinatie van al genoemde vier pijlers van een veilige logistieke omgeving. Zo voorkom je ook dat je tijd, energie en geld verspilt aan lapmiddelen.